15 Apr 2014

OndernemersJurkie. New boys & girls


Je mag best arm zijn als startup. Het is zelfs een beetje beter om arm te zijn. Want dat betekent dat je alleen met de core van je business bezig bent. Denk zolderkamer, denk oude Allstars, denk t-shirt met opdruk dat je ooit in Silicon Valley kocht. Je bent ook te noest aan het ondernemen, om over je schoenen na te denken. Hoewel je ook weer niet zover gaat dat je mephisto’s aantrekt. Mac en Mephisto’s, dah gaat niet samen.
Wie zijn onze new boys & girls?
En waar komen ze vandaan? Vandaag zag ik een paar jongens in ons kantoorpand lopen en dacht: zouden dat middelbare scholieren op stage zijn? Tuurlijk niet. Alles boven de 18 kan de next new boy of girl zijn. En belangrijker nog: zij gaan mijn pensioen verdienen, mijn senior domestic services kosten-efficient aan huis leveren of mijn rollator uitrusten met iets van Apple. Dus zeg ik ze vriendelijk gedag, want zo’n rollator wil ik wel.
We moeten ze helpen
We moeten ze helpen, onze new boys & girls. Hun hersenen werken snel en ze rennen als een beest achter hun ideaal aan. Zo hoort het. Ik geloof dat de wereld drijft op jonge ondernemende mensen. Maakt niet uit of ze in software, leensysteem voor spullen of senior services doen.
We hoeven ze heus niet aan ideeën of energie of enthousiasme te helpen. Ook niet aan een Mac, want die hing al als speelmobiel boven hun wieg. Maar we moeten wel onze ervaring met hen delen. Zodat ze niet ongemerkt tien kilo aankomen en zich als old boy & girl gaan gedragen. En hun bedrijf, inclusief administratieve organisatie, compleet out of shape raakt.
Van startup naar grown-up
De goeie startup heeft een launching customer, een investeerder, zelfs een kantoor. Maar dan. Dan zijn oprichters ineens CEO, CSO of iets anders met een C. Auto, mooie keuken & keukentafel op de zaak, oja en de admin, daar huren we wel iemand voor in. Risico: kosten lopen op, de ondernemer dwaalt af en het allerergste: hij of zij dreigt de broodnodige agility te verliezen. Dat is geen goed nieuws voor de time-to-market. Old boys weten dat een succesvol bedrijf drie pilaren heeft: een goed doorontwikkeld product of dienst, een niet aflatend sales-team en ja, iedereen moet eraan geloven: een transparante administratieve organisatie. Het is geen toeval dat succesvolle startups drie mensen aan het stuur hebben. Tuurlijk heeft een schip maar 1 kapitein, maar die staat ook niet in zijn uppie te sturen, te schrobben en kolen te scheppen. Ondernemen is spannende dingen doen. En bijna net zoveel niet-spannende dingen. Als onze new boys & girls voldoende tijd besteden aan die zogenaamd boooring zaken als cash flow management en een keurig archief met permanente stukken, dan kunnen ze alles, echt alles. En dat is precies wat wij, old boys & girls, ze gunnen. 

Mail bij nieuw jurkie