11 Apr 2014

OndernemersJurkie. Babyboomers Marketing


Babyboomers, geboren vlak na de oorlog, zijn vet rijk. Ze zitten op 80% van al het financiĆ«le vermogen in Nederland. Dus daar moeten we met zijn allen op af. Marketing, branding, Heineken 60+ bier, onderzoeken in heel Europa. Van alles. We willen nl die 80% overhevelen naar de jongere generaties.  En, belangrijker nog, we moeten van het rollatorimago af. Daar vind ik 2 dingen van. Moeten we dan ook van een eventueel rolstoel-, beugel- of runnerblade imago van jonge mensen af? En 2: als je van dat rollatorimago af wilt, dan kijk je dus niet verder dan die rollator. Kan jou die rollator toch schelen, beste marketeer! De rollatorbende vindt ’t toch ook niet erg dat jij een scooter hebt? Of erger nog, een snowboard? Snowboarders zijn solisten, rossen in hun uppie door een halfpipe in de sneeuw, verpletteren de ecologische ondergrond van skipistes, verspillen energie, lopen kans op botbreuken en wie ging dat betalen etc. Daar moeten we echt vanaf hoor, van dat snowboardimago. Ook erg: bakfietsimago. Wat een horizonvervuiling zeg, sjongejonge, zeker ook nog op kosten van de baas. Denkt de babyboomer van 55 of de senior van weetikveel 85.
Die oudere Nederlander zelf he, daar hebben de jonge marketeers een ontdekking over gedaan. Wat blijkt?! Ze leiden een zelfstandig bestaan. Wat maak je me nou! Zelfstandig? Hoe durven ze. Kijk, dat ze met hard werken Nederland hebben opgebouwd na WOII, best, maar dat geeft ze (ze) nog niet het recht om 1. zelfstandig te gaan lopen doen en 2. geld te hebben.
En de frisse marketeer loopt met zijn jonge hoofd tegen de muur. Waarom luisteren ze toch niet, die 55 of 60 plussers? Kijk, jonge marketeer, ik ben niet jong en niet oud (volgens sommigen zit ik in de nix-generatie zonder idealen) (lekker rustig), maar ik kan je een tip geven: die doelgroep van jullie, die van die 80% vermogen in de knip, die lacht zich rot. Die wist zelf allang dat ze geld, vrijheid en gelukkig steeds vaker vitaliteit hebben. Maar ze hebben stiekem niks tegen jullie gezegd. Ze gaan gewoon af en toe voor de lol op de foto met een rollator en een electrische schiet-op-ik-wil-eruit stoel en bestellen daarna van de winst een taxi naar Schiphol. Want hun vlucht naar New York vertrekt zo. Even lekker jurkies shoppen of naar ’t Metropolitan. Doei!



Mail bij nieuw jurkie