Babyboomers, geboren vlak na de oorlog, zijn vet rijk. Ze zitten op 80% van al
het financiële vermogen in Nederland. Dus daar moeten we met zijn allen op af.
Marketing, branding, Heineken 60+ bier, onderzoeken in heel Europa. Van alles. We
willen nl die 80% overhevelen naar de jongere generaties. En, belangrijker nog, we moeten van het
rollatorimago af. Daar vind ik 2 dingen van. Moeten we dan ook van een
eventueel rolstoel-, beugel- of runnerblade imago van jonge mensen af? En 2:
als je van dat rollatorimago af wilt, dan kijk je dus niet verder dan die
rollator. Kan jou die rollator toch schelen, beste marketeer! De rollatorbende
vindt ’t toch ook niet erg dat jij een scooter hebt? Of erger nog, een
snowboard? Snowboarders zijn solisten, rossen in hun uppie door een halfpipe in
de sneeuw, verpletteren de ecologische ondergrond van skipistes, verspillen
energie, lopen kans op botbreuken en wie ging dat betalen etc. Daar moeten we
echt vanaf hoor, van dat snowboardimago. Ook erg: bakfietsimago. Wat een
horizonvervuiling zeg, sjongejonge, zeker ook nog op kosten van de baas. Denkt
de babyboomer van 55 of de senior van weetikveel 85.
Die oudere Nederlander zelf he, daar hebben de jonge
marketeers een ontdekking over gedaan. Wat blijkt?! Ze leiden een zelfstandig
bestaan. Wat maak je me nou! Zelfstandig? Hoe durven ze. Kijk, dat ze met hard
werken Nederland hebben opgebouwd na WOII, best, maar dat geeft ze (ze) nog
niet het recht om 1. zelfstandig te gaan lopen doen en 2. geld te hebben.
En de frisse marketeer loopt met zijn jonge hoofd tegen de
muur. Waarom luisteren ze toch niet, die 55 of 60 plussers? Kijk, jonge
marketeer, ik ben niet jong en niet oud (volgens sommigen zit ik in de
nix-generatie zonder idealen) (lekker rustig), maar ik kan je een tip geven:
die doelgroep van jullie, die van die 80% vermogen in de knip, die lacht zich
rot. Die wist zelf allang dat ze geld, vrijheid en gelukkig steeds vaker
vitaliteit hebben. Maar ze hebben stiekem niks tegen jullie gezegd. Ze gaan
gewoon af en toe voor de lol op de foto met een rollator en een electrische
schiet-op-ik-wil-eruit stoel en bestellen daarna van de winst een taxi naar
Schiphol. Want hun vlucht naar New York vertrekt zo. Even lekker jurkies shoppen
of naar ’t Metropolitan. Doei!